Designtorget startade 1993 och har utvecklats till en omtyckt inredningsbutik med försäljningsställen i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala samt på Arlanda och online. Vi har träffat PR-ansvarig Josefine Wikström Nilsson för att höra mer om företaget och lite om årets julklappstips!
INTERVJUN
Hej Josefine, vad roligt att träffas här i er butik på Götgatan, Södermalm.
Hallå! Roligt att ni hälsar på!
Berätta lite om Designtorget, hur började det egentligen?
Historien sträcker sig ända till året 1993, i princip vid finanskrisen som rådde då. De två arkitekterna John Hamberg och Jerry Hellström insåg att det också var en tuff tid för deras vänner och bekanta som jobbade som designers och formgivare. Det var nödvändigt att vara etablerad för att bli insläppt hos återförsäljarna.
De såg därmed en möjlighet i en stor och rätt svår yta i Kulturhusets bottenplan vid Sergels torg. När ytan så gott som färdigställts bjöd de in sina designkontakter till att ställa ut sina produkter där. En marknadsplats tog form och det var där och då Designtorget startade, på samma plats där vår flaggskeppsbutik vid Sergels torg ligger än idag.
Vilken trevlig idé! Har spåret alltid varit detsamma hos er?
Ja, visionen har varit densamma men visst har verksamheten behövt dra i olika riktningar under de 25 åren vi funnits. Vi har alltid bidragit till att sätta formgivare på kartan, men till skillnad från 25 år sedan kan du idag även hitta produkter under Designtorgets eget varumärke och av välkända skandinaviska varumärken.
Hur ser företaget ut idag och hur fokuserar ni?
I hela organisationen är vi cirka 70 personer som idag jobbar på företaget. Vi brukar se på vårt sortiment utifrån tre ben; etablerade varumärken, vår egen produktion och lokala samt nya designtalanger. Det gemensamma för dessa områden är den skandinaviska designen som hela tiden står i centrum, med fokus på svensk formgivning.
Betraktar ni er som ett lokalt företag?
Ja, det tycker jag! Exempelvis i butiken här på Södermalm där vi är idag har vi några formgivare som tillverkar produkter här i närheten och som bara finns i den här butiken. Om du däremot går in i en av våra butiker i Göteborg så hittar du lokala formgivare som bor i det området.
Sedan försöker vi arbeta lokalt på andra sätt. Exempelvis har vi drivit ett pop-up café tillsammans med Bröd & Salt Bageri och till fars dag samarbetade vi senast med en lokal tatueringsstudio där kunderna fick en tatuering när de handlade något hos oss. De lokala samarbetena är ett sätt för oss att just uttrycka hur vi värnar om lokala företagare och mindre aktörer. Historiska Hem är en annan naturlig samarbetspartner. Det finns en gemensam nämnare mellan företagen sett till kundernas inredningsintresse och vårt geografiska läge. Särskilt eftersom ni har nischat er på ett så passande sätt.
Hur fungerar ert urval gällande vilka produkter ni tar in?
Vår inköpsavdelning går löpande igenom ansökningarna som kommer in till oss. De kommer oftast via mejl, men ibland kommer det även bud till kontoret attesterat ”till juryn”.
Visst har vi en juryfunktion även om vi inte kallar oss för jury internt. Det är ett team av personer från både inköps- och marknadsavdelningen som tittar på ansökningar som kommit in. Bl.a. utifrån form, funktion, kvalitet, säsong, efterfrågan och hur väl det skulle passa in i den övriga ”familjen” av produkter.
Vad händer om man vill börja sälja hos er?
Inköpsavdelningen kan helt enkelt köpa in produkten, men om man är en oetablerad aktör erbjuder vi oftast ett kommissionsavtal. Det innebär att man får hyra en plats hos oss, förutsatt att produkten säljer. Om man inte säljer något behöver man heller inte betala något. Vi tittar på i vilka av våra butiker som produkten kan säljas och marknadsföras och därefter får formgivaren se till att leverera sina produkter där de ska vara. Det man får på ”köpet” är marknadsföring i Designtorgets kanaler och hjälp med PR-arbetet, vilket framförallt är det jag jobbar med. För att lyfta fram alla fantastiska berättelser som finns i produktfamiljen.
Hur når ni ut till konsumenterna?
Vi vill finnas där människor vistas, där tillgängligheten är stor. Vi har både destinationsbutiker, som denna på Götgatan, samt resebutiker som den vid Arlanda och Centralstationerna. Designtorget ska vara för alla, även om vi ser ett mönster i kundernas köpbeteende och sammansättning. Man kan säga att 50 % besöker oss för att hitta gåvor, medan resterande andel söker heminredningsprodukter. Vi har också många turister som vill få med sig något mer än de klassiska souvenirerna, något mer genomtänkt och skandinaviskt. Annars jobbar vi förstås mycket med sociala medier där många av våra kunder letar inspiration. Vi finns förstås även på nätet där vi når stora grupper i dagens digitala ålder.
Ni verkar trogna till ert ursprung om att tillvarata formgivarnas intressen!
Ja, det är något som vi har kvar även om vi vuxit. Ett tydligt exempel på det är att vi gärna är med och bidrar till utvecklingen inom designbranschen, t.ex. ett samarbete med Beckmans Designhögskola. Där har de en kurs som heter Småskalig produktion, vilket är en del av en treårig utbildning. I kursen får studenterna kika på vårt sortiment, analysera våra kunder och sedan under cirka 8 veckors tid jobba fram en produkt från grunden. Det här har vi gjort i fyra års tid och varje år har det lett till att studenternas kreationer blivit en del av vårt bassortiment.
Så det är onekligen hos Designtorget man också kan hitta ny design?
Absolut är det så, vi är lite som pionjärer på det sättet. Våra kunder förstår att de kan hitta mycket nytt hos oss.
Kan ni fungera som en språngbräda åt svenska formgivare?
Ja absolut, många av Sveriges främsta designers började ställa ut hos oss under 90-talet. Men vi är inte bara en plattform för formgivare utan även för svenska innovationer och entreprenörskap. Exempelvis var Designtorget den första återförsäljaren som vågade satsa på airbagen Hövding (cykelhjälmen) som startades av två studenter vid Lunds Universitet. Idag ser du cyklister bära Hövding bara du går ut på stan, både i Sverige och på andra håll internationellt.
Kul att det kan bli så! Nu undrar vi förstås vilka julklappstips du kan bjuda på i år?
Javisst! Oj, det finns mycket att välja på men en sak är förstås den här fina kaffe- och teadventskalendern. Historien bakom den här är två tjejer i Göteborg som hyrde en lägenhet i andrahand. De satt hemma i köket på vintern och på kvällen prövade de olika teer. Det fanns så pass många tesmaker att pröva på där i lägenheten att de kom på att de kunde göra en kalender på det här temat. De lanserade denna kalender hos oss. Det är verkligen roligt att kunna hjälpa personer vid ett tidigt stadium!
Kanske årets snällaste julklapp är bokstödet Boktomten som tillverkas för hand av Uppsala Stadsmissions sociala företag Hantverksslussen. Det innebär att för varje såld produkt skapas ett nytt arbetstillfälle för människor i utsatthet. Dessutom är boktomten det perfekta kompispaketet till alla böcker som jag själv garanterat kommer få minst en av i jul.
Nytt för i år hos Designtorget är att du kan stansa personliga initialer på våra nyckelringar, korthållare och passfodral i kollektionen Frö som tillverkas för hand på Öland. Dessutom är de tillverkade i spill-läder från Tärnsjö garveri, så det är både hållbart och snällt mot miljön på så sätt.
Hemma hos oss brukar vi köra julklappsleken, budget brukar variera men det känns som att många familjer har runt 200 kr? Vi testade spelet Sing Sing på kontoret innan vi skulle ta in det, galet kul! Blir extra kul i min familj i år tror jag med tanke på att ingen kan ta en enda ton.
Hur ser utvecklingen inom skandinavisk design ut inför det nya året?
En trend som vi har märkt är tankesättet om hållbar design. Ta exempelvis produkten UNIT som resulterat från vårt samarbete med Beckmans. Formgivarna vill med denna design dels ge en avlastningsyta, men dels se dess möjligheter att bli ett bokstöd. Tanken är också att man kan bygga ihop flera enheter och skapa en vidare funktion. Kanske kan den t.o.m. användas som en front för en samling kryddor i köket. Så hållbarhetstänket är en trend som vi kommer få se mer av, produkter med flera funktioner som kan användas på flera olika sätt.
Tack för ett lärorikt besök, det märks att ni är passionerade kring det ni gör!
Tack för att ni kikade förbi, jag tycker som sagt att vi är rätt lika på det planet.
Text och foto
Bloggar även på www.herrs.se
Bostadsbilder: Fredric Boukari (@fboukari) och Johan Spinnell (@johanspinnell)