Steg till en lyckad försäljning - Historiska Hem
Vi förmedlar enbart bostäder i fastigheter uppförda innan 1965. Med arkitektur vi älskar och behärskar. Bostäder som inspirerar oss och som vi gärna inspirerar andra med. Det betyder inte att de måste vara de lyxigaste våningarna på de ”bästa” adresserna. Men det innebär ofta att bostäderna är charmiga, mysiga och ibland pampiga. Hem med själ och känsla.
Mäklare, fastigheter, inredning, bostäder, köpa bostad, köpa lägenhet, bostadsrätt, hus, stockholm, lägenhet, värdering, kontakt, sälja, sälja lägenhet,
300
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-300,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.1,smooth_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

FÖRBEREDELSER

När vi genomför bostadsförsäljningar har vi alltid som mål att såväl säljaren som köparen ska vara så pass nöjda att de återkommer och rekommenderar oss till andra. Grunden till att lyckas med detta är förberedelserna. Byggnadens historia studeras, föreningen analyseras och bostaden inreds och fotograferas. Därefter skriver vi en presentationstext som både ska locka och informera.

A. Underlag och frågelista

Den som vet mest om din bostad är du, och det underlag vi ber dig att fylla i är till stor hjälp när vi tar fram presentationen. För att alla intressenter ska få så mycket information som möjligt får du också fylla i en frågelista.

B. Inredning och styling

Om produkten är dålig vill man gärna släta över skillnaderna så att den faller in i mängden. Är produkten istället riktigt bra vill man att den ska urskilja sig. De tusentals försäljningar som genomförts utifrån detta synsätt har visat att när bilderna är fina och lockande appellerar bostaden även till kundgrupper som i utgångspunkten kanske sökte något större bostäder i lite dyrare områden.

 

Därför lägger våra inredare mycket engagemang för att just ditt hem ska bli så attraktivt, mysigt och inbjudande som möjligt inför fotograferingen. De ger dig konkreta tips, och kan också låna ut möbler och inredningsdetaljer som får din bostad att skina på Hemnet.

C. Fördjupad analys av föreningen och fastigheten

Att mäklare ofta svänger sig med beskrivningar såsom ”stabil ekonomi” och ”välskött fastighet” på ett svepande sätt är inget ovanligt. Har man som intressent ytterligare frågor hänvisar mäklaren till årsredovisningar eller till en kontaktperson i föreningen. Så arbetar inte Historiska Hem, och vi vet att den tid vi lägger ner på att analysera föreningen i alla dess aspekter ger tusenfalt tillbaka. Inte minst i form av beslutsamma budgivare, smidigare försäljningar och – i förlängningen – fler intressenter som kontaktar oss för en gratis värdering.

D. Fotografering

Man kan inte nog understryka bildernas betydelse för en framgångsrik försäljning. De ska inte bara vara vackra och locka till intresse, utan även ge en så ärlig och rättvisande bild av bostaden som möjligt. När till exempel rummen upplevs större på bild än vad de är i verkligheten uppstår en stämning av besvikelse på visningen, och därtill får trovärdigheten sig en törn. Detta är knappast någon god förutsättning för en lyckad försäljning. Givetvis leder inte heller trista bilder som ger ett dåligt intryck av bostaden till framgång, eftersom intresset blir svagt och man tappar alla de spekulanter som inte bokat in sig på visning.

 

Vi är utan tvekan en av de mäklarfirmorna i Stockholm som satsar mest resurser på fotografering, och vi ser till att våra fotografer får de allra bästa förutsättningarna för att kunna ta både vackra och verklighetstrogna bilder.

E. Presentationstext

På Historiska Hem lämnas inget åt slumpen, och vi är ett av få mäklerier som har tillgång till egna textförfattare. En bra mäklare behöver inte nödvändigtvis vara någon stjärna på att formulera sig i text, och den orgie av superlativ och klichéer som präglar bostadsbeskrivningar frammanar inget intresse. Inte heller syftningsfel, särskrivningar och andra språkliga brister.

 

Våra textförfattare beskriver bostaden, huset, gården och grannskapet på ett såväl säljande som sakligt sätt, och du får givetvis läsa igenom och godkänna textpresentationen innan bostadsannonsen publiceras.

MARKNADSFÖRING & VISNINGAR

En nyckel till en lyckad försäljning är rätt prissättning, och detta gör vi utifrån statistik, erfarenhet och hur marknaden ser ut för tillfället. När priset är satt marknadsförs bostaden på nätet, via vårt ständigt uppdaterade kundregister, genom lappning i området och ibland även i tidningar. Efter en tid är det dags för visningar, och då gäller det att bostaden verkligen visas upp från sin allra bästa sida.

A. Prissättning

Ett genomtänkt försäljningspris är en hörnsten i säljprocessen, och när du anlitar oss är vi mycket försiktiga med att diskutera prissättningen innan bostaden läggs ut till försäljning. Vi är varken osäkra på värdet eller rädda för att ta diskussionen, men vi vill att priset som marknadsförs ska ligga på en nivå som är så aktuell som möjligt. Bostadsmarknaden ändrar sig fort, och det pris som är helt rätt vid en viss tidpunkt kan vara alldeles för högt eller lågt redan veckan därefter beroende på hur många likvärdiga bostäder som ligger ute till försäljning.

B. Marknadsföringskanaler

Hemnet
Oberoende undersökningar har visat att mer än nio av tio spekulanter hittar sin bostad på Hemnet, och idag är det få som inte känner till denna sajt. Givetvis använder vi denna kanal, och din bostad presenteras på ett så bra sätt som möjligt.

 

Historiskahem.se
Vi satsar stora resurser och mycket tid på att bygga Stockholms mest spännande mäklarsajt. Sajten är tilltalande, faktaspäckad och lättanvänd, och vårt mål är att den ska bli en självklar utgångspunkt för dem som söker nytt boende i Stockholms vackraste hus. Här kan besökaren låta sig inspireras av vackra hem, men även lära sig mer om de vackra äldre byggnader som smyckar vår stad.

 

Kundregister
I vårt kundregister finns endast intressenter som söker nytt boende i gamla genuina byggnader. Registret uppdateras dagligen, och kan ibland vara den främsta kanalen för en smidig affär. Dessutom kan vi genom registret erbjuda förhandsvisning av bostaden för köpklara kunder som vi träffat vid andra visningstillfällen. En förhandsvisning kan i sin tur leda till en lyckad försäljning direkt, eller åtminstone ge oss en bra bild av marknadsläget innan bostaden publicerats.

 

Till salukort
Många trivs i de områden de bor i, men söker något större eller mindre. Med andra ord kan köparen finnas närmare än du tror, och därför delar vi ut kort i grannskapet för att berätta att din bostad finns. Det är också vanligt att de som får en sådan lapp tipsar sina vänner som i dagsläget bor i andra delar av staden.

 

DN Bostad med flera
I och med internets genombrott har betydelsen av marknadsföring i dagspress minskat rejält. Detta gäller inte minst bostadannonseringen, där dagspressen mer eller mindre blivit en arena för maktkamp mellan de stora mäklardrakarna. I vissa fall kan dagspressen dock vara en effektiv kanal, och även om den inte ingår i vår grundstrategi är den inget vi avfärdar helt och hållet. Rådgör gärna med din mäklare om vad som är mest gynnsamt för just din bostadsförsäljning.

 

Dagens industri
När det gäller speciella bostäder och skärgårdshus med höga köpeskillingar har annonsering i Dagens Industri visat sig vara en bra kanal. Ifall detta skulle vara aktuellt för din bostad tar vi fram en snygg presentation som sticker ut och lockar till intresse.

 

Blocket Bostad
Generellt avråder vi våra kunder från att presentera sina bostäder på Blocket. Att annonsera en bostad bland gräsklippare, Billybokhyllor och begagnade däck ger lätt en billighetsstämpel och Blockets besökare förväntar sig oftast att hitta verkliga fynd. Undantag finns dock, så tveka inte att rådgöra med din mäklare om annonsering på Blocket kan vara ett bra alternativ.

 

Övriga marknadsföringskanaler
Historiska Hem är ett kreativt mäkleri, och vi inte rädda för att prova okonventionella vägar som kan vara lika effektiva som de är inspirerande. Vi har ett öppet sinne, så kom gärna med egna förslag.

C. Visningar

Vi har alltid som mål att göra visningarna till en så positiv och trevlig upplevelse som möjligt. Just det tillfälle då intressenterna får se och uppleva din bostad är ju något av de viktigaste för att de ska välja att gå in i en budgivning.

 

Detta innebär inte minst att bostaden måste svara upp till förväntningar som byggts upp genom presentationen på Hemnet och på vår hemsida. Samtidigt gäller det också att skapa en bra känsla på visningen, och det försöker vi göra genom att ha lagom mycket folk åt gången och att ha en eller två kunniga mäklare som tar sig tid att prata med alla.

D. Bemötande

Vi lägger stor vikt på bemötande och engagemang. Hur trevliga, lyhörda, tillgängliga och pålästa vi är påverkar nämligen intressenterna. Dessutom slipper vi att kombinera vårt uppdrag för dig med att jaga nya kunder till oss, eftersom sättet vi agerar på är bra marknadsföring i sig. De som letar efter en ny bostad går ofta på flera visningar, och i och med att vi till stor del säljer liknande bostäder träffar vi samma intressenter flera gånger. Därmed får vi möjlighet till att bygga upp en god relation, vilket är till gagn för såväl säljare och köpare som för oss själva.

E. Reserverade tider eller öppna visningar

På bostadens presentationssida erbjuds flera val för intressenterna. Båda visningsdagarna har två alternativ: 1) reserverade tider som kräver bokning och 2) öppen visning med oreserverad tid. De kunder som vill se på bostaden i lugn och ro utan mycket folk kan sålunda välja det första alternativet och reservera en egen tid. För att påminna om visningen skickar vi alltid ut ett sms till de kunder som reserverat tid.

F. Helgvisning eller kvällsvisning

Vår erfarenhet visar att helgvisningen är det viktigaste visningstillfället. Dessutom får de möjlighet att i lugn och ro strosa runt i grannskapet och verkligen känna in allt. Det är också på helgerna man har chansen att visa bostaden för föräldrarna, brorsan eller bästa vännen som kanske bor på annan ort. Personer som har stor inverkan när det gäller att ta beslut, och som kanske till och med hjälper till med att bekosta bostaden.

 

Helgvisningar är obligatoriskt moment i samband med våra försäljningar, och givetvis kompletterar vi alltid med kvällsvisningar på veckodagarna.

G. Extravisningar

Extravisningar kan vara lite knöliga för dig som säljare. Men vi vet att extravisningar kan vara avgörande för att få till de riktigt goda försäljningspriserna. De ger oss nämligen möjlighet att fånga upp även de intressenter som inte har kunnat komma på de bokade visningarna, och på så sätt ökar vi efterfrågan på din bostad. Varje gång någon intressent frågar om extravisning meddelar vi dig, och du får sedan ta ställning till om bostaden ska visas en extra gång eller inte.

BUDGIVNING OCH AVSLUT

För att säkerställa att alla intressenter har all nödvändig information tar vi personlig kontakt när det är dags för budgivning. Dessutom är vi så öppna som möjligt med hur budgivningen går till, och alla bud publiceras på både Hemnet och Historiskahem.se. Vårt mål är att varje budgivning ska leda till en affär som såväl säljare som köpare är nöjd med. Efter avslutad budgivning hjälper vi till med att upprätta och skriva kontrakt.

A. Personlig kontakt

Efter att visningarna genomförts skickar vi ut ett sms till alla som meddelat sitt intresse för bostaden. Detta för att vi inte ska missa någon. Den första kontakten tas emellertid per telefon, vilket är mycket mer fördelaktigt än att helt och hållet sköta budgivningen via nätet eller sms. Vi får möjlighet att stämma av med spekulanterna om de har lånelöfte, när de önskar flytta in och när de kan skriva kontrakt. Om de av någon anledning inte kan komma på kontraktsskrivningen kan vi hjälpa till med att upprätta fullmakter. Ett personligt samtal ger oss också möjlighet att gå igenom bostadens fördelar ytterligare en gång och kanske räta ut eventuella frågetecken.

B. Fingertoppskänsla

Det krävs kunskap och känsla för att bemöta de olika typer av människor som deltar i en budgivning. Man måste kunna läsa av olika situationer och givetvis kunna svara på de olika frågor som dyker upp. Hur bemöter man en spekulant som stressat fram ett bud som hon eller han egentligen inte kan stå för?

 

Eller en ledare av budgivningen som inte kan tänka sig att vänta en timme på att den som ligger tvåa kommer med ett motbud. Sådana situationer kräver att vi har fingertoppskänsla, och vi lägger ner mycket arbete på att ständigt förbättra det sätt vi agerar på. Att kunna slå försäljningsrekord utan att tryggheten i budgivningen går förlorad är ett mål som vi alltid strävar efter att nå.

C. Budgivning via sms

Varje gång vi får in ett nytt bud skickar vi ett sms till samtliga intressenter. Det finns också möjlighet för intressenterna att lämna bud via sms, vilket är ett bra komplement till telefonbudgivningen. Inte minst för de budgivare som sitter upptagna med annat och som behöver kunna lägga bud när det passar dem själva.

D. Budgivning online

De inkomna buden presenteras på både Hemnet och historiskahem.se, och de olika budgivarna har ett eget alias. Alla intressenter är inte representerade, men det är ofta här som man med stor spänning följer budgivningen. Inte sällan har vi kunder som följt budgivningen passivt för att sedan be oss om en extravisning, och faktum är att flera av dessa ”sista-minuten-visningar” har lett till riktiga prisrekord.

E. Trygg budgivning

Naturligtvis är det av allra största vikt att alltid uppträda seriöst under budgivningarna, och vi tror att tryggheten och vårt öppna förfarande bidrar till våra höga försäljningspriser. Den som köper en bostad av oss får, liksom säljaren, namn och telefonnummer till alla som deltagit i budgivningen. Självklart har vi stämt av med budgivarna att det är okej att denna information lämnas ut.

F. Kontraktsskrivning

I Sverige är det fullt tillåtet att man som säljare eller köpare väljer att avstå en affär även om man kommit överens muntligen. Med andra ord är ingenting klart innan kontraktet undertecknats. Att genomföra budgivningen på ett tryggt sätt och sedan skriva kontrakt så snart det går är därför mycket viktigt.